Savunma ve Stratejik Analizler

14 Eylül 2018 Cuma

BAYRAKTAR TB2’nin Deniz Kuvvetlerine de Teslimatı için Gün Sayan Baykar, AKINCI ile Oyunun Kurallarını Bir Kez Daha Değiştirmeye Hazırlanıyor

13 Eylül 2018 milscint.com

Son dönemde, geliştirdiği BAYRAKTAR TB2 İnsansız Hava Araçları (İHA’ları) ile adından sıklıkla söz ettiren Baykar, AKINCI adını verdiği ve çok geniş bir görev yelpazesine sahip, yeni bir Silahlı İHA (SİHA) geliştirmek üzere çalışmalara başladığını, 12 Haziran’da duyurmuştu. Bir yandan da KUZGUN ve Coğrafi Analiz Sistemi (CAS) gibi yeni projelerle, İHA ve SİHA’larına yeni kabiliyetler kazandırmaya devam eden firma, önümüzdeki haftalarda, BAYRAKTAR TB2 kullanıcıları arasına, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı (Dz.K.K.lığı)’nı da eklemeye hazırlanıyor.

Firma, Dz.K.K.lığına, toplamda 10 adet BAYRAKTAR TB2 teslim edecek. Bu araçlardan bazıları İHA; bazıları da SİHA sürümünde olacak. Dz.K.K.lığına yönelik görevler icra etmek üzere, DENİZKURDU-2015 gibi tatbikatlarda uçuşlar gerçekleştiren BAYRAKTAR TB2 İHA’ları, bu yıl Mayıs ayında gerçekleştirilen EFES-2018 tatbikatına da katılarak, kendilerine verilen fiili atış görevlerini, gerçek mühimmat kullanarak başarı ile icra etmişlerdi. Dz.K.K.lığı personeli de teslim alınacak İHA’lara yönelik olarak, Mayıs ayında, firma tarafından düzenlenen, 7’nci Dönem SİHA Eğitimlerine katılmıştı.

Hâlihazırda Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK), Jandarma Genel Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü envanterinde, 35’i silahlı olmak üzere, toplam 58 adet BAYRAKTAR TB2 İHA bulunuyor. BAYRAKTAR TB2’nin İHA sürümü, kullanıcının talep etmesi halinde, kolaylıkla SİHA sürümüne dönüştürülebiliyor. Bu dönüşüm için, yazılım güncellemesinin yanı sıra İHA’lar üzerine çeşitli elektro-mekanik donanımların eklenmesi yeterli oluyor.

Envanterdeki bu araçlar, okumakta olduğunuz derginin baskıya hazırlandığı tarih itibarıyla yaklaşık 60.000 uçuş saatini geride bıraktılar. Zaman zaman 10-12 tanesi aynı anda havada olan BAYRAKTAR TB2 İHA’ları, her ay, ortalama 4.500 saatlik uçuş gerçekleştiriyor.

AKINCI’nın Kabiliyetleri Göz Kamaştıracak

Baykar, AKINCI’nın geliştirilmesi ile ilgili çalışmalara, 2017’nin Mayıs ayında, kendi öz kaynakları ile başladı. Proje ile ilgili gelişmeleri ise 12 Haziran’da yaptığı açıklama ile duyuran firma, son durum itibariyle AKINCI’nın gövdesinin yapısal bileşenlerinin büyük çoğunluğu tamamlamış durumda. İlk test uçuşunu, 2019’un ilk çeyreğinde yapması planlanan AKINCI’nın, aynı yılın sonlarına doğru ise seri üretimine başlanması hedefleniyor.

BAYRAKTAR TB2’nin, 12 metrelik kanat açıklığına ve 6,5 metrelik boyuna kıyasla AKINCI, 20 metre kanat açıklığı ve 12,3 metrelik boyu ile oldukça büyük bir hava aracı olacak. AKINCI’nın gücünü ise iki adet 550 beygir gücünde turboprop motor sağlayacak. 40.000 feet irtifaya çıkabilmesi hedeflenen AKINCI, 24 saat havada kalabilecek.

4.500 kg’lık toplam kalkış ağırlığı ile AKINCI, 900 kg harici; 450 kg da dahili faydalı yük taşıma kapasitesine sahip olacak. BAYRAKTAR TB2 gibi, MAM-L ve MAM-C mini akıllı mühimmatları entegre edilecek olan AKINCI, daha ağır silah yükleriyle de donatılabilecek.

Her bir kanadının altında, 3’er tane yükleme noktası bulunacak olan AKINCI’ya; CİRİT lazer güdümlü füzesi, Mk-81 ve Mk-82 genel maksat bombaları, KGK, LGK ve TEBER gibi yerli güdüm kiti takılmış bombalar, SOM-A seyir füzesi, GÖKDOĞAN ve BOZDOĞAN havadan havaya füzelerinin de entegre edilmesi planlanıyor.

AKINCI’ya entegre edilmesi planlanan faydalı yükler arasında ise şunlar bulunuyor:

– Görüş hattı haberleşme sistemi,
– Uydu haberleşme sistemi,
– Elektro-optik podlar
– AESA radarı,
– Elektronik destek podu.

Farklı Faydalı Yükler ve Geniş Görev Yelpazesi

AKINCI, yüksek ateş gücü ve geniş faydalı yük seçenekleri ile savaş uçaklarına benzer görevler icra edebilecek. Araç; elektronik destek podu ile sinyal istihbaratı; radar sistemleri ile de meteorolojik analiz ve yer birlikleri için engel tespiti görevleri üstlenebilecek. Arama kurtarma görevlerinde de radarı ile katkı sağlayacak olan araç, BAYRAKTAR TB2 gibi, fırsat hedeflerine de angaje olabilecek. Ancak AKINCI, BAYRAKTAR TB2’den farklı olarak, hem çok daha ağır korunan hedeflere saldırabilecek hem de doğrudan taarruz görevlerinde kullanılabilecek.

AKINCI’nın gelişimi, fazlar halinde gerçekleştirilecek. Araç, ilk önce, keşif ve gözetleme gibi en temel görevleri yerine getirebilecek şekilde hazır hale getirilecek. Sonraki fazlarda ise AKINCI’nın üzerine, silah sistemleri ve diğer faydalı yükler entegre edilecek. GÖKDOĞAN ve BOZDOĞAN havadan havaya füzelerinin entegrasyonu ise bu füzelerin gelişimine paralel olarak yürütülecek.

Baykar Genel Müdürü Haluk Bayraktar, AKINCI ile ilgili şunları söyledi: “Projeye başlamamızın ardından, daha sadece 1 yıl geçmiş olmasına rağmen, AKINCI’nın prototipinin gövde imalatında, önemli bir yol kat ettik. AKINCI’nın, ilk uçuşunu ise 2019’un ilk çeyreğinde yapmasını planlıyoruz. Böylesine bir hava aracı için, 2 yıldan kısa sürede ilk uçuşu başarmak, savunma ve havacılık sanayisi açısından kritik bir adım olacak. Projede bu kadar hızlı bir şekilde ilerleyebilmemizin sırrı ise elektronik ve yazılım sistemlerindeki tecrübe ve birikimlerimiz. BAYRAKTAR MİNİ İHA ve BAYRAKTAR TB2’de elde ettiğimiz tecrübeler, bize, AKINCI’nın ihtiyaç duyacağı sistemleri hazır hâle getirme konusunda alt yapı sağlıyor.”

Bayraktar, aviyonik sistemlerle ilgili olarak da şu bilgileri verdi: “Bizim için, özellikle aviyonik ürünler, platformdan bağımsız ve her platformda kullanılabilecek ürünler. Daha önceki İHA’larımız için geliştirdiğimiz aviyonik sistemler, kendilerini, sahada defalarca kanıtlamış durumdalar. Üç yedekli aviyonik donanım mimarisi tabanlı ve çift yedekli BUS mimarisi gibi, dünyadaki en ileri teknolojilerle üretiliyorlar. Güvenilirlik ve emniyet analizleri yürüterek ve istatiksel olarak milyonda bir hataya göre tasarlayarak ürettiğimiz sistemler, BAYRAKTAR TB2 üzerinde kendini kanıtladı ve bu alt yapıyı yeni aracımız olan AKINCI’ya entegre etmek ise görece daha kolay. Elbette bu aviyoniklerin belirli bileşenlerinde fonksiyonel olarak geliştirme faaliyetleri bir yandan devam ediyor; ancak elektronik ve yazılım mimarisi temelde aynı kaldığı için, çok hızlı ilerleyebiliyoruz.”

Baykar, geliştirdiği İHA’larda kullanılabilecek teknolojilerin, yerli ve milli imkânlarla geliştirilerek hayata geçirilmesi konusunda da büyük bir motivasyona sahip. Firmanın bu motivasyonu, yurt içindeki diğer sektör firmaları ile kurduğu iş birlikleri ile de kendini gösteriyor.

Sektördeki mevcut ürünlerin, kendi İHA’ları üzerinde kullanılarak olgunlaştırılması suretiyle bu ürünlerin yaşam döngülerinin gelişimini de destekleyen firma, AKINCI’da kullanılacak çeşitli faydalı yüklerin geliştirilmesine yönelik olarak da şimdiden adım atmış durumda. ASELSAN, bu kapsamda, AKINCI’ya entegre edilmek üzere, özel olarak, elektronik destek podu ve AESA radarı geliştiriyor. Firma ayrıca, BİTES’le de simülatör konusunda bir iş birliği yürütüyor.

Baykar, benzer şekilde, PiriReis Bilişim firması ile birlikte, milli imkânlarla CAS’ı geliştirmiş ve Mayıs ayında gerçekleştirilen EFES-2018 tatbikatı sırasında, ilk kez sergilemişti.

Baykar, bu tip bir iş birliğini, geçtiğimiz yıl, Meteksan Savunma ile birlikte, Aralık ayında yürütmüş ve bu süreçte, Meteksan Savunma’nın Otomatik Kalkış ve İniş Sistemi (OKİS), BAYRAKTAR TB2 üzerine, günlerle ifade edilebilecek kadar kısa bir sürede entegre edilmişti.

Bayraktar, bu iş birliği hakkında şöyle konuştu: “Meteksan Savunma ekibi, tesisimize gelerek bizi ziyaret etti ve görüşmelerimizin ardından, hızlı bir şekilde, OKİS’in entegrasyonu konusunda çalışmaya başladılar. Performans testlerinin de bitmesi ile birlikte, günler içerisinde entegrasyon süreci tamamlandı ve bu ürün, İHA’mız üzerinde kullanıma hazır hale geldi. Biz de bu süreçte, sahip olduğumuz tecrübe ile onlara, belirli konularda geri beslemeler verdik. Ayrıca bu ürünün, AKINCI ve benzer diğer İHA’larda da kullanılması planlanıyor. Bu sebeple bu sistemin ürünleşme sürecini tamamlamış olması da çok sevindirici. Aslında, BAYRAKTAR TB2’de, pist üzerinde herhangi bir sisteme ihtiyaç duymaksızın, sensör füzyonu prensibi ile çalışan otomatik iniş kalkış cihazları, 3 yedekli olacak şekilde mevcut. AKINCI’da da benzer sistemler olacak. OKİS de AKINCI’da kullanılması halinde, ilave yedeklilik kazandıracak. Sonuçta bu araç, hem kendisi hem de taşıdığı faydalı yükler ile oldukça kıymetli bir platform olacak ve böyle bir sistemi, basit arızalar yüzünden kaybetmeyi kimse istemez.”

Baykar, kendi geliştirdiği İHA’ların kullanımının, yeni kabiliyetler ile geliştirilmesi konusunda da çalışmalar yürütüyor. Firma, buna yönelik olarak, tablet tabanlı canlı görüntü aktarım sistemi KUZGUN’u geliştirdi.

Yakın zamanda TSK tarafından da kullanılmaya başlanacak olan KUZGUN, İHA’lardan alınan görüntüyü, canlı olarak, sahada görev yapmakta olan personelin elindeki tablet bilgisayarlara aktarıyor. Sistem, veri iletişimini, askeri TAFICS ağına giriş gerektirmeksizin, GSM şebekesi üzerinden, kriptolu ve güvenli bir şekilde sağlıyor. Sistem, düşük bağlantı hızlarında bile, görüntü kalitesini ayarlamak suretiyle çalışabiliyor.

Hâlihazırda, KUZGUN’un kullanımına yönelik olarak, TSK tarafından tablet bilgisayarların tedariki devam ediyor. Tedarik sürecinin tamamlanmasının ardından da tablet bilgisayarlara gerekli yazılımların kurularak sistemin kısa sürede kullanılmaya başlanması hedefleniyor.

Firma ayrıca, CAS’ın da tablet bilgisayarlara entegrasyonunu tamamladı. CAS’ın da KUZGUN ile birlikte, TSK’nın kullanımına sunulması planlanıyor.

http://www.milscint.com/tr/bayraktar-tb2nin-deniz-kuvvetlerine-de-teslimati-icin-gun-sayan-baykar-akinci-ile-oyunun-kurallarini-bir-kez-daha-degistirmeye-hazirlaniyor/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder